Program Profilaktyczny Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach
Pyrzyce 2009
SPIS TREŚCI
ZAŁOŻENIA Programu Profilaktycznego PMOS
CELE PP
TREŚCI PP
PROGRAM PROFILAKTYCZNY PMOS
|
CZYNNIKI RYZYKA |
CELE |
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
ODPOW. |
PRZEMOC, AGRESJA |
Nacisk kolegów. Uległość wobec grupy. Niskie poczucie własnej wartości. |
Zwiększenie świadomości, że uczeń może skutecznie poradzić sobie z sytuacjami nacisku (przemocy, agresji). Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą agresją. Zwiększenie poczucia własnej wartości i poszanowanie tożsamości własnej i rówieśników.Zwiększenie umiejętności radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem.
|
Nauczyć jak rozpoznać naciski ze strony kolegów. Rozwijać umiejętności radzenia sobie w sytuacji przemocy. Dostarczyć uczniom wiedzę na temat sposobów radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem. Integrować zespoły ćwiczebne.
Zwiększyć samoocenę u uczniów.
|
Zajęcia wychowawcze na temat radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Zajęcia wychowawcze integrujące zespoły ćwiczebne. Wykorzystanie elementów motywacji w systemie oceniania Nagradzanie uczniów za rzeczywiste osiągnięcia i umiejętności. |
instruktorzy
instruktorzy
instruktorzy.
instruktorzy |
NARKOMANIA, ALKOHOL, HIV, AIDS |
Moda na branie, palenie i picie. Brak umiejętności zachowań asertywnych.Łatwość dostępu do środków psychoaktywnych.Ryzykowne zachowania powodujące zagrożenia wirusem HIV. Wczesna inicjacja seksualna. |
Zapobieganie uzależnieniom.Zmniejszenie motywacji do picia, palenia, „brania” w celu osiągania pożądanych stanów emocjonalnych.Zapobiegania ryzykownym zachowaniom. Opóźnienie inicjacji seksualnej. |
Dostarczyć uczniom i rodzicom wiedzę na temat konsekwencji „brania”, picia, palenia. Wzmacniać w uczniach umiejętność odmawiania.
Utrudniać młodzieży dostęp do środków psychoaktywnych.
Dostarczyć wiedzę o HIV i AIDS. Podnieść poziom uświadomienia. |
Gromadzenie i udostępnianie materiałów nt. profilaktyki uzależnień. Zajęcia. nt. uzależnień i asertywności. Gazetki informacyjne w bezpośredniej bliskości obiektów sportowych. Spektakle teatralne oraz spotkania z uzależnionymi. Obserwacja uczniów podczas treningów, zawodów sportowych, zajęć pozalekcyjnych, dyskotek szkolnych. Nie dopuszczać do przebywania na terenie placówki osób obcych. Happening- Dzień bez papierosa.
Pogadanki, zajęcia warsztatowe, konkursy
|
Pedagog
Pielęgniarka
Wybrani uczniowie
Dyrektor
Portier, instruktorzy
Specjaliści w danej dziedzinie |
SŁABE WYNIKI W NAUCE i SPORCIE |
Lenistwo.Niska samoocena uczniów.Poziom absencji. Problemy rozwoju. Brak celów życiowych.Wagary. Nieciekawe zajęcia. Monotonne treningi |
Osiąganie lepszych wyników nauce i sporcie. Zwiększenie motywacji do poprawy ocen i wyników sportowych. Zwiększenie zdolności i motywacji do osiągania i stanowienia celu. Eliminowanie nieciekawych zajęć. |
Upowszechnić aktywizujące metody treningu.
Aktywizować uczniów przez sport. Prowadzić kółka zainteresowań, umożliwić zdobycie nowych umiejętności wg potrzeb młodzieży. Prezentować osiągnięcia uczniów-sportowców
Ograniczyć rozmiary absencji na treningach.Rozpoznać problemy rozwojowe uczniów. |
Zorganizować formę doskonalenia zawodowego nt. metod aktywizujących w nauczaniu i sporcie. Stosowanie metod aktywizujących. Informacja w holu szkoły o sportowychzajęciach pozalekcyjnych, czasie trwania, terminie spotkań.
Nagradzanie uczniów za rzeczywiste osiągnięcia w nauce i sporcie. Elementy motywacji w systemie oceniania wyników sportowych. Konkursy i zawody sportowe:
Przegląd dorobku sportowego-wystawa prac o tematyce sportowej, występy uczniów, prezentacja dyplomów i pucharów ,plebiscyt sportu szkolnego. Prezentacja pucharów-witryna w holu placówki. Nagrody na koniec roku szkolnego. Monitorowanie absencji uczniów.
Kontakt z PPP. Rejestr uczniów z opinią PPP i monitorowanie realizacji zaleceń. |
Dyrektor
instruktorzy
dyrektor i instruktorzy
instruktorzy i liderzy grup
Dyrektor poradni |
BEZROBOCIE, UBÓSTWO |
Brak umiejętności radzenia sobie z trudami życia.Brak celów życiowych.Znieczulica społeczna. |
Ukazanie alternatywnych sposobów organizowania życia poprzez uczestnictwo w zajęciach sportowych. Właściwa orientacja zawodowa, możliwości rozwoju sportowego Postrzeganie ubóstwa, zwiększenie wrażliwości na biedę, Uwrażliwienie na drugiego człowieka. |
Dostarczyć wiedzę na temat alternatywnych sposobów organizowania życia.
Dostarczyć wiedzę o możliwościach dalszego rozwoju sportowego. Dostarczyć wiedzę o własnych zdolnościach, zainteresowaniach i ograniczeniach zdrowotnych przy wyborze dalszego kierunku kształcenia.Ukształtowanie umiejętności zaprezentowania własnej osoby. Nauczyć aktywności w pomaganiu ubogim i starszym.
Przybliżyć problemy osób niepełnosprawnych. |
Informacja o funkcjonujących grupach treningowych Spotkanie z olimpijczykami. Spotkanie uczniów i rodziców z instruktorami PMOS i dyrektorem Gazetka informacyjne. Zajęcia warsztatowe, pogadanki. Kwesta „I ty możesz zostać św. Mikołajem”. Zbiórka żywności na rzecz ludzi ubogich.
Dyskusja: 1. Dlaczego ludzie są ubodzy? . 2.Skromny, biedny, modny, czyli... nie oceniam ludzi po wyglądzie. pogadanka Udział w akcji- Miasto bez barier architektonicznych |
Wszyscy instruktorzy
Instruktorzy i uczniowie
Pedagog, psycholog
instruktorzy |
ŚRODOWISKO SPOŁECZNE |
Negatywne wzorce w mediach.Niski poziom kultury osobistej. Brak dyscypliny |
Uczenie krytycznego stosunku do mediów. Podniesienie kultury osobistej uczniów. Szacunek dla norm poprawnego zachowania. |
Wykazać zagrożenia i pozytywną rolę środków masowego przekazu. Respektować normy poprawnego zachowania. Zwiększyć częstotliwość kontaktu z domem ucznia sprawiającego kłopoty wychowawcze. |
Przypomnienie norm poprawnego zachowania. Wewnątrzszkolny system oceniania – egzekwowanie ustalonych norm zachowania. Pedagogizacja rodziców: pogadanki, wywiadówki profilaktyczne.
|
instruktorzy
dyrektor, pedagog |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA WYCHOWANKÓW:
W wyniku działań profilaktycznych uczeń potrafi:
- Radzić sobie w sytuacji przemocy, stresu i zagrożenia,
- Być asertywnym,
- Zna konsekwencje zażywania narkotyków, palenia, picia i wpływu używek na własne zdrowie,
- Prowadzić zdrowy styl życia,
- Ocenić swoje możliwości i szanse na dalsze kształcenie.
SPOSOBY REALIZACJI
Treści PP w większości realizuje się na treningach i zawodach sportowych różnego szczebla. Można je realizować podczas szkolnego festynu, zajęć pozalekcyjnych, wycieczkach i zajęciach terenowych. Instruktor sam decyduje o metodzie służącej do realizacji celu, przeważnie będą to zajęcia warsztatowe, pogadanki, dyskusje, „burze mózgów”.
Formą realizacji będzie też propaganda wizualna, czyli gazetki informacyjne, plakaty, ulotki informacyjne, wystawy i projekty.
EWALUACJA
Ocenie poddawane są następujące elementy:
- Realizacja programów profilaktycznych
- Realizacja zaleceń zawartych w opiniach PPP
- Realizacja tematyki profilaktyki zawartych w planach pracy opiekunów grup
- Pedagogizacja rodziców uczniów na spotkaniach z opiekunami grup
- Występowanie czynników, rodzajów i przyczyn zachowań ryzykownych
- Występowanie czynników chroniących: więź z rodzicami, opieka dorosłych, zainteresowanie nauką oraz sportem i własnym rozwojem, aktywność, ciekawość poznawcza , zakorzenienie w tradycji społeczności i szacunek dla jej norm, konstruktywna grupa rówieśnicza, autorytety.
Oceny efektów realizacji PP, obok bieżącego monitorowania oraz samooceny przeprowadzanej przez zainteresowane podmioty, dokonuje się w trakcie posiedzeń RP – podsumowujących pracę w pierwszym i drugim półroczu roku szkolnego.
Podstawa do formułowania ocen będą narzędzia stosowane w ramach wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły, czyli sprawozdania, analizy, dane statystyczne, obserwacje, hospitacje, zapisy w dokumentacji, badania ankietowe, opinie, wnioski, zgłoszone innowacje i projekty działań, programy, scenariusze, dezyderaty, wykresy.
PRZYKŁADOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy