ProgramWychowawczy Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach
Wstęp:
Program wychowawczy Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach podkreśla ważną rolę wychowania w placówce. Jest ono ważnym elementem edukacji, której system organizacyjny i programowy podlega ciągłej zmianie. Zawiera on propozycję rozwiązań odpowiadających wyzwaniom obecnych czasów.
Program ten ma choć w części zapobiec tendencjom, które doprowadziły do poważnych problemów w pracy z dziećmi i młodzieżą. W dużym stopniu program ten reguluje wzajemne relacje między domem, nauczycielami i uczniami oraz precyzuje ich prawa i obowiązki.
Konstrukcja układu materiału:
I. Założenia podstawowe.
II. Cele wychowawcze.
III. Metody i sposoby działania.
I. Założenia podstawowe.
1. Każdy członek społeczności zespołu, od dyrektora i nauczycieli poprzez dzieci wraz z rodzicami, aż do pozostałych pracowników placówki jest osobą, człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej społeczności i zdecydował się na jej współtworzenie.
2. Każdy członek społeczności zespołu jest świadomy, że wolność niesie z sobą trud odpowiedzialności za dokonywane wybory.
3. Uznając konstrukcyjne prawo rodziców, placówka powinna współpracować z nimi w zakresie wychowania dzieci.
4. Podstawowym prawem w placówce, a zarazem i obowiązkiem w placówce jest uczestniczenie w zajęciach i ciągłe doskonalenie.
5. Placówka wychowuje do samodzielnego podejmowania zadań w życiu społecznym i publicznym.
6. Wszyscy pracownicy zespołu winni być zaangażowani w sprawę wychowania.
II. Cele wychowawcze.
1. Społeczność zespołu jako formę wspólnoty wychowawczej stanowią dzieci i młodzież, ich rodzice oraz wszyscy pracownicy współpracujący w atmosferze wzajemnego zrozumienia i szacunku w podejmowaniu wyznaczonych zadań.
2. Celem tej społeczności jest pomoc dzieciom w osiągnięciu dojrzałej osobowości. Wszystkie działania wychowawcze powinny służyć kształtowaniu właściwej postawy dziecka, jako osoby, którą cechują:
- kultura osobista - zachowanie się z godnością i szacunkiem wobec drugiego człowieka- wyrażona przez postawę, słowa itp.
- pozytywne nastawienie wobec innych;
odpowiedzialność wobec drugiego człowieka (kolegę, nauczyciela, itp.) jak i za własne czyny;
- wrażliwość na krzywdę innych ludzi: ubogich, samotnych, cierpiących itp.;
- miłość i szacunek do Ojczyzny - poznanie jej historii, kultury i tradycji oraz troska o utrzymanie i pomnożenie tego dziedzictwa;
- znajomość kultury i tradycji najbliższego otoczenia - przygotowanie do podjęcia odpowiedzialności za losy kraju uczciwość, rzetelność, aktywność społeczna, chęć do podejmowania działań na rzecz środowiska lokalnego;
- zdolność do samodzielnego myślenia, szacunek dla prawdy, postępowanie zgodne z własnym sumieniem, wysoki poziom wiedzy, inteligencji i umiejętności (na miarę własnych możliwości);
- odporność na negatywne wpływy różnych patologicznych zjawisk społecznych oraz środków masowego przekazu;
III. Metody i sposoby działania.
A. Formy i środki działania.
1. Tematyczne zajęcia związane z problematyką Programu Wychowawczego Placówki:
- człowiek - jego ciało, zdrowie i rozwój;
- człowiek a środowisko społeczne;
- człowiek a problemy codzienne;
- człowiek jako członek grupy;
- normy dobrego zachowania;
a) opanowanie agresji;
b) umiejętność pokonywania trudności i stresów;
c) umiejętność panowania nad sobą.
2. Integracyjne spotkania z rodzicami.
3. Indywidualne rozmowy uczestników zajęć z instruktorami.
4. Zasady organizowania i wykorzystania dni wolnych od zajęć.
5. Uczestnictwo w szkoleniu sportowym i zawodach.
6. Pomoc w umiejętnym spędzaniu wolnego czasu.
7. Podtrzymywanie dobrych tradycji placówki.
B. Zadania nauczycieli, wychowawców i innych pracowników oraz rodziców.
1. Nauczyciele i inni pracownicy zespołu.
- warunkiem stawiania uczniowi wymagań punktualności i obecności na zajęciach jest rzetelne odnotowywanie obecności w dzienniku. Podstawowym obowiązkiem jest punktualne rozpoczynanie i kończenie oraz solidne przygotowanie do zajęć;
- każdy nauczyciel kieruje się doborem ucznia, a nie swoją wygodą i jest do dyspozycji ucznia, aby prowadzić z nim rozmowy indywidualne;
- wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swego przedmiotu elementy programu wychowawczego naszej placówki;
- wszystkich nauczycieli obowiązuje stałe doskonalenie merytoryczne, pedagogiczne, psychologiczne, etyczne;
- obowiązkiem każdego nauczyciela jest każdorazowe reagowanie na dostrzeżone dobro i zło;
- wszystkich pracowników zespołów wspierają w tych działaniach inni nauczyciele;
- nauczycielom i innym pracownikom placówki przysługuje podmiotowe traktowanie ich przez Dyrekcję, rodziców, kolegów, uczniów.
2. Wychowawca - instruktor:
- podejmuje systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery;
- w miarę potrzeb odwiedza wychowanka w jego domu;
- czuwa nad postępami w nauce i frekwencja ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami;
- organizuje zebrania rodziców swojej grupy;
- prowadzi prawidłowo i systematycznie dokumentację.
3. Rodzice:
- każdy z rodziców powinien uczestniczyć w życiu placówki;
- świadomie współpracować z placówką zgodnie z jej założeniami wychowawczymi;
- rodzice winni dbać o odpowiedni strój, wygląd i higienę osobista ucznia;
- niezbędnym elementem wychowania jest pomoc młodzieży w obowiązkach życia rodzinnego i domowego;
Propozycje współpracy rodziców z placówką:
- udział w wycieczkach, wyjazdach na zawody sportowego;
- pomoc w doraźnych działaniach gospodarczych np. remonty, naprawy.
C. Sytuacje pozytywne i sposoby ich nagradzania.
1. Sytuacje pozytywne:
- wyraźne wyniki pracy nad sobą np. poprawa wyniku sportowego, zaprzestanie spóźnień, opanowanie agresji i innych emocji negatywnych;
- inicjatywa w różnorodnej działalności (w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych), zorganizowanie imprezy integracyjnej;
- systematyczna dbałość o obiekty sportowe;
- pomoc koleżeńska udzielana systematycznie np. opieka nad osobą niepełnosprawną, pomoc w nauce;
- systematyczna pomoc osobom starszym lub niepełnosprawnym spoza szkoły;
- wyjątkowy udział ucznia w życiu rodzinnym np. opieka nad młodszym rodzeństwem, dziadkami, systematyczne prace porządkowe;
- dobry wpływ na kolegę (-ów);
- szczególnie wyróżniająca kultura i subtelność;
- wyjątkowe zasługi np. dla ochrony zdrowia, życia, mienia, środowiska przyrodniczego.
Pochwały, nagrody, przywileje.
Pochwała ustna:
- bezpośrednia, indywidualna, przed grupą, przed cała społecznością placówki.
Pochwała pisemna:
- dyplom uznania, list pochwalny do rodziców.
Nagrody książkowe, ufundowanie pomocy służących rozwoju zainteresowań.
D. Sytuacje wymagające interwencji wychowawczej i środki zaradcze.
1. Zasady ogólne:
- podstawą wychowawcza systemu jest ponoszenie konsekwencji popełnionego czynu.
- w miarę możliwości uczniowie dokonują naprawy uczynionego zła.
- każdorazowo sprawcy (-om) zła należy wytłumaczyć istotę dokonanego czynu i sens zastosowanego środka wychowawczego.
- ocenie podlega zachowanie ucznia zarówno w szkole i poza szkołą.
- może nastąpić złagodzenie kary w przypadku ogólnych zasług ucznia.
- w przypadku nietypowych mieszczących się w schemacie należy próbować lub powołać komisję nauczycielsko - uczniowska do rozpatrzenia sprawy.
2. Sytuacje niewłaściwe:
- niesolidność i nieterminowość, nie wywiązywanie się z zobowiązań.
- nieuzasadnione opuszczanie zajęć treningowych i zawodów:
a) indywidualne;
b) zbiorowe
- spóźnienie na zajęcia;
- nieodpowiedni strój i wygląd np. niechlujny, niehigieniczny, wyzywający;
- dewastowanie i marnotrawstwo dóbr materialnych;
- niszczenie środowiska przyrodniczego;
- nieopanowany gniew, agresywne zachowanie;
- stosowanie przemocy fizycznej i psychicznej (wobec ludzi i zwierząt);
- krzywdzenie innych poprzez bezpośrednie podważanie autorytetu lub opinii;
- unikanie odpowiedzialności za popełnione czyny poprzez obarczanie innych;
- wynoszenie się ponad innych np. chwalenie się dobrami materialnymi, strojem, przywilejami;
- palenie papierosów;
- picie alkoholu;
- stosowanie środków odurzających;
- rozprowadzanie środków odurzających;
- kłamstwa, krętactwa;
- fałszerstwo;
- kradzież;
- wulgarny sposób bycia: zachowanie, gesty, słownictwo, wygląd;
- wulgaryzowanie uczuć: intymnych, swoich i cudzych;
- brak szacunku dla rodziców i innych osób starszych;
- obojętność wobec czynionego zła np. brak reakcji na niszczenie, dewastowanie, znecanie się ipt.;
- czyny podlegające kodeksowi karnemu;
- zachowanie godzącej w dobre imię placówki.
3. Środki wychowawcze.
- rozmowa wychowawcza nauczyciela z uczniem;
- rozmowa wychowawcy z rodzicami:
a) w obecności z Dyrekcją;
- skierowanie ucznia na rozmowę wychowawcza z Dyrekcją;
- zawieszenie w prawach sportowca;
- naprawa popełnionej winy i wyrządzonej szkody;
- zaproponowanie konkretnej pracy w godzinach wolnych od zajęć;
- odbieranie prawa do wycieczki lub innej imprezy grupy (np. zawodów sportowych);
- skorzystanie z pomocy specjalisty np. psychologa.
Wskazane jest, aby istotne przewinienia ucznia wpisywać w zeszycie wychowawczym, przy czym należy ucznia uprzednio pouczyć o naganności jego zachowania. Kary należy stosować z umiarem (lecz stanowczo) pamiętając, że warunkiem efektywnego przekazu wychowawcy jest klimat łagodności, dobroci, pogody i optymizmu.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy