STATUT
POWIATOWEGO MIĘDZYSZKOLNEGO
OŚRODKA SPORTOWEGO
W PYRZYCACH
Podstawa prawna:
DZIAŁ I
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1
1. Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy zwanym dalej PMOS jest publiczną placówką wychowania pozaszkolnego
2.Siedziba PMOS znajduje się: 74-200 Pyrzyce, ul. Lipiańska 4
3.Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu: Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy posiada i używa pieczęć o treści:
Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy w Pyrzycach, 74-200 Pyrzyce,
ul. Lipiańska 4, tel. 91 88 11 367
4.Organem prowadzącym placówkę jest Powiat Pyrzycki. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
5.Do prowadzenia swojej statutowej działalności PMOS korzysta z hal, sal, boisk sportowych znajdujących się na terenie Powiatu Pyrzyckiego.
§ 2.
PMOS działa na podstawie:
1.Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz. U. z 2016r. 1943 ze zmianami) UOSO
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe 9 Dz.U. Z 2017 r poz. 59 i 949)
3.Uchwały Nr XXI/116/2000 r. Rady Powiatu z dnia 25 października 2000 r. w
sprawie: powołania Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach.
4. Niniejszego statutu
§ 3
1. PMOS jest jednostką budżetową, którego działalność finansowana jest przez Powiat Pyrzycki
2.PMOS może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o
gospodarce finansowej jednostek budżetowych
DZIAŁ II
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PMOS
§ 4
Placówka realizuje zadania określone w Ustawie o systemie oświaty w szczególności:
1.Rozwija zainteresowania sportowe dzieci i młodzieży.
2. Pogłębia umiejętności wykraczające poza szkolne programy wychowania fizycznego. 3.Stwarza warunki do rozwoju uzdolnień ruchowych młodzieży szczególnie utalentowanej w wybranej dyscyplinie sportowej.
4. Kształtuje nawyki czynnego wypoczynku poprzez zamiłowania do uprawiania krajoznawstwa i turystyki.
5. Organizuje zawody sportowe, turnieje towarzyskie dla PMOS i innej młodzieży i dorosłych.
6. Organizuje masowe imprezy sportowe, sportowo- rekreacyjne, turystyczne, festyny, itp.
7. Realizuje kalendarz Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego w Szczecinie (mistrzostwa powiatu i regionu).
8. W zakresie sportu wyczynowego prowadzi szkolenia w sekcjach sportowych
9. Zapewnia - w miarę posiadanych środków - transport na zawody regionalne, półfinał i finał wojewódzkie dla wszystkich typów szkół, które wywalczyły mistrzostwo powiatu
§ 5
1. PMOS realizuje zadania opiekuńczo – wychowawcze przez:
1. Zapewnienie uczestnikom bezpiecznych i higienicznych warunków podczas zajęć
2. Włączenie do działalności wychowawczej i opiekuńczej rodziców i opiekunów
3. Organizowanie imprez i uroczystości w PMOS wiążących emocjonalnie
uczestników i rodziców z placówką.
4. Współdziałanie z innymi instytucjami mającymi w zakresie swych działań pracę
z usportowioną młodzieżą, LZS, klubami sportowymi, TKKF, związkami
sportowymi
5. Realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno- wychowawczych.
2. Placówka współpracuje z rodzinami wychowanków, placówkami kulturalno- oświatowymi,
instytucjami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym
przez:
DZIAŁ III
ROZDZIAŁ III
ORGANY PLACÓWKI
§ 6.
1. Organami placówki są:
2. Dyrektor PMOS wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
3. Do kompetencji dyrektora placówki należy w szczególności:
1. Kierowanie działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
2. Kierowanie pracami Rady Pedagogicznej jako jej przewodniczący,
3. Sprawowanie opieki nad wychowankami, stwarzanie im warunków do czynnego
uczestnictwa we wszystkich formach pracy placówki,
4. Sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
5. Stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez
aktywne działanie prozdrowotne,
6. Realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji
stanowiących..
7. Dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki,
zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponoszenie odpowiedzialności za ich
prawidłowe wykorzystanie,
8. Zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników placówki,
9. Przyznawanie nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom oraz
innym pracownikom placówki,
10. Występowanie z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w
sprawach odznaczeń nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz
pozostałych pracowników placówki,
11. Podejmowanie decyzji w sprawach nagród i kar dla wychowanków po
zasięgnięciu opinii członków Rady Pedagogicznej,
12. Wstrzymanie wykonywania uchwał stanowiących Rady Pedagogicznej
niezgodnych z przepisami prawa, zawiadomienie organu prowadzącego
placówkę oraz sprawującego nadzór pedagogiczny o wstrzymaniu uchwał, o
których mowa w § 6 ust.4.
13. Przedstawienie Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku
szkolnym ogólnych wniosków wynikających ze sprawowania nadzoru
pedagogicznego oraz informacji o działalności placówki,
14. Wykonywania innych działań wynikających z przepisów,
15. Zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć
poprzez:
16. Odpowiadanie za wyposażenie materialne placówki, remonty i naprawy
zgłaszanych usterek.
17. Dyrektor PMOS wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach:
a. związanych z zapewnieniem wychowankom i pracownikom
bezpiecznych warunków pracy, pobytu i opieki;
b. związanych z właściwą organizacją procesu wychowawczego,
dydaktycznego i opiekuńczego;
c. z prowadzeniem działalności finansowej oraz polityki kadrowej
placówki
4. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1. Zatwierdzanie planu pracy placówki,
2. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów
pedagogicznych w placówce,
3. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
4. Uchwalanie programu wychowawczego placówki,
5. Uchwalanie programu profilaktyki placówki,
6. Uchwalanie statutu placówki,
7. Uchwalanie regulaminu rady pedagogicznej,
8. Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1. Organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2. Projekt planu finansowego placówki,
3. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom- instruktorom odznaczeń,
nagród i innych wyróżnień,
4. Propozycje dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom-
instruktorom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
5. Kandydata na stanowisko dyrektora po nie rozstrzygniętym konkursie.
6. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki albo jego
zmiany.
7. Rada Pedagogiczna wykonuje inne działania wynikające z przepisów:
a. Może wystąpić z umotywowanym wnioskiem o odwołanie
nauczyciela ze stanowiska dyrektora
b. Może wyłonić przedstawiciela do komisji konkursowej,
c. Może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o nadanie
imienia placówce.
8. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków. Zebrania Rady
Pedagogicznej są protokołowane.
9. Rada Pedagogiczna pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
10. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział także z głosem
doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego, za zgodą lub na
wniosek Rady Pedagogicznej.
11. Zebrania mogą być organizowane na wniosek Zachodniopomorskiego
Kuratora Oświaty z inicjatywy przewodniczącego, Zarządu Powiatu lub co
najmniej 1/2 członków Rady Pedagogicznej.
12. Nauczyciele- instruktorzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw
poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać
dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników placówki.
§ 7.
1. Rada rodziców jest organem społecznym PMOS i stanowi reprezentację rodziców
dzieci uczęszczających na zajęcia w PMOS.
1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a. programu wychowawczego obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli – instruktorów
b. programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów praz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli – instruktorów i rodziców.
2. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw PMOS.
3. Na umotywowany wniosek rady rodziców dyrektor PMOS ma obowiązek zbadać sytuacje wychowawcza sekcji i ocenić prace instruktora. Winkiem oceny może być zmiana instruktora.
Od decyzji dyrektora można się odwołać do Zarządu Powiatu w terminie 7 dni.
Rozstrzygnięcie organu prowadzącego jest ostateczne.
§ 8
1. W placówce może być utworzony Samorząd Wychowanków.
2.Samorząd Wychowanków zwany dalej „Samorządem” tworzą wychowankowie placówki.
3.Regulamin Samorządu tworzą i uchwalają wszyscy wychowankowie PMOS i nie może być on sprzeczny ze statutem placówki.
4.Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach placówki, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków takich jak:
1. Prawo do organizacji życia placówki umożliwiające rozwijanie i zaspokajanie własnych zainteresowań,
2. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem placówki,
§ 9
1. Wszystkie sytuacje konfliktowe zachodzące pomiędzy organami placówki dotyczące
działalności dydaktyczno- wychowawczo- opiekuńczej rozwiązywane są wewnątrz placówki przez dyrektora.
DZIAŁ IV
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PLACÓWKI
§ 10
1. W placówce są organizowane zajęcia stałe, okresowe i okazjonalne wynikające z
potrzeb środowiska.
2.Podstawową jednostką organizacyjną PMOS jest stała forma zajęć ( sekcja sportowa) , ujęta
w stałym tygodniowym planie zajęć placówki.
3.Zajęcia stałe są organizowane w grupach liczących co najmniej 12 wychowanków, w wymiarze co najmniej 2 godzin tygodniowo.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący może wyrazić zgodę na mniejszą liczbę wychowanków
5.Godzina zajęć w stałych formach wynosi 45 minut.
6.Organizację zajęć stałych określa tygodniowy plan zajęć placówki. Tygodniowy wymiar zajęć stałych w PMOS musi wynosić nie miej niż 40 godzin tygodniowo.
§ 11.
§ 12.
1. Placówka prowadzi działalność w okresie całego roku szkolnego od 1 września do 31
sierpnia – jest placówką nieferyjną.
§ 13.
1. Dla własnych wychowanków PMOS może organizować obóz sportowy wyjazdowy lub
stacjonarny w miejscu zamieszkania.
§ 14.
1. PMOS może na zlecenie innych instytucji , organizacji organizować imprezy
sportowe, sportowo rekreacyjne, festyny, obozy sportowe
DZIAŁ V
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PLACÓWKI
§ 15.
1. Placówka zatrudnia nauczycieli- instruktorów, pracowników administracji i obsługi.
4. Do zadań nauczycieli- instruktorów należą w szczególności:
5. Nauczyciel ma prawo do:
1. korzystania w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora PMOS, właściwych placówek i innych instytucji oświatowych oraz
naukowych,
6. Do realizacji zadań statutowych w PMOS zatrudnia się
1. referenta (pracownik administracyjny)
7. Pracownicy administracji i obsługi wykonują swoje zadania w oparciu o szczegółowy
zakres obowiązków ustalony przez dyrektora placówki.
DZIAŁ VI
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PLACÓWKI
§ 16.
1. Wychowankami placówki mogą być dzieci i młodzież w wieku od 8 lat i młodzież
ucząca się, a w szczególnych przypadkach o uczestnictwie decyduje instruktor.
§ 17.
1. Wychowanek ma prawo z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w
Konwencji o Prawach Dziecka do:
3. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw wychowanka:
1. skargi w przypadku naruszenia praw dziecka mogą być składane przez samego
wychowanka, jego opiekuna lub rodzica,
2. skarga może być pisemna lub ustna,
3. w przypadku skargi pisemnej złożonej do dyrektora placówki, dyrektor
placówki rozpatruje ją na posiedzeniu Rady Pedagogicznej i w terminie do 7 dni
od jej posiedzenia informuje wnioskodawcę o podjętych decyzjach,
4. sekretariat placówki prowadzi rejestr skarg i wniosków,
5. placówka informuje wychowanków i ich rodziców o trybie składania skarg oraz
podaje nazwy instytucji, do których można się odwołać w przypadku naruszenia
praw dziecka (PPP, Rzecznik Praw Ucznia),
§ 18.
1. Rada Pedagogiczna, nauczyciele-instruktorzy, dyrektor placówki mogą wobec
wychowanków wyróżniających się w pracy na zajęciach, za osiągnięcia w różnego
rodzaju zawodach sportowych oraz za właściwą postawę uczniowską stosować następujące nagrody:
DZIAŁ VII
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19.
1. Placówka prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Zasady gospodarki finansowej placówki określają odrębne przepisy.
§ 20.
1. Po zgromadzeniu pięciu zmian w statucie następuje wydanie ujednoliconego tekstu.
UCHWAŁA NR 1/2017
z dnia 11 października 2017 r.
Rady Pedagogicznej
Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach
w sprawie: uchwalenia statutu Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka sportowego w Pyrzycach
Na podstawie:
l Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ( Dz. U z 2016.1943, 1954, 1985 i 2169 z 2017 r. poz. 60, 949, 1292)
l Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r.– Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 r. poz. 59 i 949)
l Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60, 949)
l Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. 2017 r, poz. 1189)
§ 1
Ustalić statut Powiatowego Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pyrzycach, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc statut z dnia 16.03.2010 r.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Powiatowy Międzyszkolny Ośrodek Sportowy